Gütmenin Dini Boyutu

"...De ki: 'Ben uyarıcılardan biriyim. Hepsi bu!" -Neml 92

Moderatör: Co-Moderatör

Kullanıcı avatarı
hoca dehanni
Silik
Mesajlar: 250
Kayıt: 18 Mar 2018, 15:28

#1

Okunmamış mesaj

Beyler selam. Zamanında şu başlıkta "Dini açıdan da özgür irade ilkesini baltalamaya çalıştığından yine sıkıntıdasın." diye bir şey yazmıştım. Gütmenin dinen yasak olması olayını temellendirmeye çalışırken muhkem ayeti değil de biraz dolaylı olayları düşündüğümden hata etmişim. Müteşabih ayetlerden kesin hükme varılamayacağını anlamamışım. Varılamaz çünkü kuran'ın yapısı böyle değildir. Muhkem ayetler kitabın temelidir, okuyanın açıkça ne demek istendiğini anlayabileceği ayetlerdir ve kesin hükümlerden oluşur. Teslim olan da olsa güvenen de olsa ateist de olsa aynı şeylerin kastedildiğini anlar (oruç tutun, zekat verin, domuz eti yemeyin vs). Müteşabih ayetler ise nüanslar barındırdığından olaya farklı yönlerden bakılabilir, tek bir açıdan "bu böyle yapılmak zorundadır" denilemez, ilimde derinleştikçe anlaşılır ve ilmi daha da artırmaya yarar. Muhkem ayetlerde belirtilmeyen şey ise zaten kesin hüküm olmaz.

Şimdi gütmenin dini boyutuna gelelim. Bakara 104'e bakarsak gütmek yasaklanmış, nokta.
Kullanıcı avatarı
fika
Sürgün
Mesajlar: 43
Kayıt: 20 Mar 2018, 15:05

#2

Okunmamış mesaj

kuranfihristi.net sitesinden şu alıntı da ispat niteliğindedir kanımca. Ayet nettir.

https://kuranfihristi.net/fihrist/muhke ... ih-ayetler

"Al-i İmran Suresi, 7. ayet: Sana Kitab'ı indiren O'dur. Ondan, Kitab'ın anası (temeli) olan bir kısım ayetler muhkem'dir; diğerleri ise müteşabihtir. Kalplerinde bir kayma olanlar, fitne çıkarmak ve olmadık yorumlarını yapmak için ondan müteşabih olanına uyarlar. Oysa onun tevilini Allah'tan başkası bilmez. İlimde derinleşenler ise: "Biz ona inandık, tümü Rabbimiz'in Katındandır" derler. Temiz akıl sahiplerinden başkası öğüt alıp-düşünmez."
Kullanıcı avatarı
hoca dehanni
Silik
Mesajlar: 250
Kayıt: 18 Mar 2018, 15:28

#3

Okunmamış mesaj

hoca dehanni yazdı: 10 Eki 2018, 18:43 Teslim olan da olsa güvenen de olsa ateist de olsa aynı şeylerin kastedildiğini anlar (oruç tutun, zekat verin, domuz eti yemeyin vs).
Ya beyler örnekleri adam gibi verememişim/açıklamamışım kusura bakmayın yani domuz eti yeme konusunda zaruri ihtiyacı giderme konusunda nüans var. Zekatta da neyden ne kadar vereceğin açık açık yazmıyor, ihtiyaç fazlasını verme, ne az vermek ne de savurup saçmak gibi nüanslar var. Ayrıca kurandakidin'e göre zekatın anlamından dolayı -sahip olduğundan vererek arınmak- sadece maldan değil bilgiden de verilebilir gibi bir yorum getirilebiliyor. Yani zekat çok da olmadı oraya. Ha maldan fedakarlık etme durumu var kesinlikle o durumu düşünerek yazmıştım da nüansları var işte. Örneklere hamr/zihni örten madde kullanımının, zinanın yasak olması verilirse daha uygun olur.

Not: Beyler hacının pdf'e baktım "leyl 18, temizlenip arınacak olan kendisine ait olan şeyi verendir -yaşar nuri reis çevirisi okuyorum-." demiş ama yaşar nuri reisin hangi siteye bakarsam bakayım leyl 18 için " O ki, temizlenip arınsın diye malını verir." çevirisi var. Buradaki mal = kendisine ait olan şey -para, bilgi- anlamı olabilir tam bilmiyorum ama tam çevirisi hacı'nın yazdığı değil.

Hatalarım varsa düzeltirsiniz.
Cevapla Önceki başlıkSonraki başlık