Kuranda Akrabalık ve Kardeşlik Kavramları

"...De ki: 'Ben uyarıcılardan biriyim. Hepsi bu!" -Neml 92

Moderatör: Co-Moderatör

Cevapla Önceki başlıkSonraki başlık
Kullanıcı avatarı
mokokojo
1. Nesil
Mesajlar: 33
Kayıt: 18 Mar 2018, 14:56
Teşekkür etti: 76
Teşekkür aldı: 61

#1

Okunmamış mesaj 01 May 2020, 15:06

Selam beyler. Hacı, bahsedilen kavramın büyük ihtimalle comradeship/yoldaşlık olabileceğinden bahsediyordu. Bazı ayetlerde -miras ayetleri gibi- kan bağıyla olan akrabalıktan bahsediliyor olsa da asıl akrabalığın/kardeşliğin comradeship olayı olduğunu vurgulayan ayetler de mevcut.

"Nuh Rabbine seslendi: 'Ey Rabbim, oğlum benim ailemdendir, Senin verdiğin söz ise elbette gerçektir ve Sen, yargıda bulunanların en iyisisin.' Dedi ki: "Ey Nuh, o senin ailenden olamaz. Bilmediğin bir konuda benden istekte bulunman erdemli bir tavır değildir. Cahillerden olmamanı sana öğütlerim." Hud 45-46

"Hani! Rabb'i, İbrahim'i birtakım kelimeler ile sınamış; o da onları yerine getirmişti. Allah, "Ben seni insanlara önder yapacağım." dedi. İbrahim, "Soyumdan olanları da." deyince; Allah, "Benim ahdim zalimlere ulaşmaz!" dedi." Bakara 124

Yukarıdaki ayetlerde gerçek zürriyetin kan bağıyla değil, aynı bilince sahip olmakla mümkün olabileceği söyleniyor. Nuh'un oğlunun salih amellerde bulunmadığını söyleyen Allah, devamında "o senin ailenden değildir. hakkında ilmin olmayan şeyi
benden isteme" diyerek aile kavramının "farklı bir durum" olduğundan bahsediyor.
Bakara 124'te ise İbrahim peygamberin "benim zürriyetimden de" önderler kıl
isteğini, "Benim ahdim zalimlere ulaşmaz." diyerek cevaplıyor. Çünkü bir insanı kardeş yapan aynı bilinçte (tevhid bilinci) olmasıdır. Bütün bu ayetleri Hucurat 10'da ki "İnananlar ancak kardeştir." ayetiyle birleştirince mevzu açıklığa kavuşuyor aslında. Arapça'da "uhuvvet" kardeşlik demekmiş. Lisanül Arab'a göre uhuvvet kelimesinin iki farklı çoğulu varmış. ihvenin daha çok kan kardeşleri, ihvânın ise kan bağı olsun veya olmasın aynı inanç ve idealleri paylaşmaktan dolayı aralarında manevi yakınlık bulunan kişileri ifade
etmek için kullanıldığından bahsedilmiş. Kuranda ihvan, çoğu manevi kardeşlik olmak üzere her iki anlamda geçerken, müminlerin birbirlerinin kardeşleri olduğunu bildiren ayet (Hucurat 10) dışında ihve kelimesi özellikle gerçek kardeşleri ifade ediyormuş. Hucurat 10'da ihve kelimesinin kullanılmasından yola çıkılarak, Allah'ın comradeship/yoldaşlık'ın gerçek kardeşlik kadar önemli olduğunu vurguladığını söyleyen müfessirler varmış. Bana mantıklı geldi. Bu da ufak bir detay olarak aklımızda bulunsun. Ayrıca Kuranda, aynı amaç uğruna birleşen herkes için kardeş/yoldaş deniyor. Nefsinize uyarsanız şeytana kardeş olursunuz. Mesela Araf 202'de şeytana kardeş olanlardan bahsediliyor. Dileyen acikkuran.com da kardeş kelimesini aratıp çoğu yerde yoldaş anlamında kullanıldığını daha detaylı görebilir. Bu kadardı yazacaklarım. Hatam veya eklemek istediğiniz bir şey varsa söylersiniz.

"Ve onların göğüslerindeki kötü duyguların tamamını yok ettik. Onlar, kardeşler
olarak, tahtlar üzerinde karşı karşıya otururlar." Hicr 47
mokokojo adlı üyeye teşekkür edenler (toplam 2):
TeknokratSokratesin Sakali
Kullanıcı avatarı
Teknokrat
1. Nesil
Mesajlar: 19
Kayıt: 18 Mar 2018, 15:00
Teşekkür etti: 7
Teşekkür aldı: 22

#2

Okunmamış mesaj 01 May 2020, 16:00

Kuran'daki çoğu kavramın hala sünni litaretür ve halkın değerlerinden kurtulamadığını düşünüyorum. Örneğin; salat, siyam, hacc gibi büyük kavramlar dahi hala sünni-şii mezhepçi ve arap-ortadoğu merkezli din anlayışıyla yorumlanıyor. Bu kuran ruhunun anlaşılması önünde büyük bir engel. Bu örnekte de öyle basit şekilde ortaya koymuşsun gerçeği. İsteyen varsa Facebook'ta ''Kemal Aras'' adlı kişiyi takip edebilir farklı yaklaşımları var ve uzun uzun açıklıyor bunları.
Cevapla Önceki başlıkSonraki başlık